W 2014 roku rynek prasy codziennej zmalał o 8 proc. Rośnie sprzedaż e-wydań
W zeszłym roku wszystkie dzienniki każdego dnia sprzedawały średnio o 8,2 proc. egz. mniej niż rok wcześniej. To jednak mniejszy spadek niż zanotowany rok wcześniej. Motorem prasy w najbliższych latach mają być wydania cyfrowe.
Suma średniej sprzedaży ogółem wszystkich dzienników w ub.r. wyniosła 1,32 mln egz., co oznacza spadek o 8,22 proc. względem poprzedniego roku. Wynik ten jednak zmalał nie tak bardzo jak w poprzednich liczbach. W 2013 roku suma sprzedaży gazet codziennych każdego dnia była o 10,7 proc. niższa niż rok wcześniej, a w 2012 roku spadek ten wynosił 10 proc. - pokazują opracowane przez Wirtualnemedia.pl dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.
10 dzienników ogólnopolskich w 2014 roku sprzedawało każdego dnia średnio 848 tys. egz., czyli o 6,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Z kolei suma dziennej sprzedaży egz. dzienników regionalnych i lokalnych spadła mocniej, bo o 10,59 proc. do 462 tys. egz.
Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, uważa, że dynamika spadków sprzedaży prasy będzie się zmniejszała. - Z jednej strony maleje sprzedaż wydań papierowych, ale z drugiej wzrasta sprzedaż wydań elektronicznych w różnych formach - mówi Wirtualnemedia.pl Hoffman. To one mają być motorem prasy w najbliższych latach.
W ub.r. średnio każdego dnia dzienniki sprzedawały 1,29 mln egz. wydań drukowanych, czyli o 8,8 proc. mniej niż rok wcześniej. W porównaniu z tą liczbą sprzedaż e-wydań była bardzo mała, bo wyniosła raptem 29 tys. egz. Ta forma dystrybucji prasy zanotowała jednak wzrost o 24,46 proc. względem 2013 roku. Trzeba dodać też, że w internecie poza ofertą elektronicznych wydań każda z gazet ma też rozbudowany serwis internetowy, często także z częścią płatną dostępną tylko dla prenumeratorów.
Zdaniem Hoffmana, nie dojdzie w tym roku jednak do sytuacji, że jakiś dziennik przeniesie się do internetu, rezygnując z wersji drukowanej. Podkreśla on, że prasa cały czas cechuje się wiarygodnością i profesjonalizmem. To są atuty, które przyciągają czytelników.
Dołącz do dyskusji: W 2014 roku rynek prasy codziennej zmalał o 8 proc. Rośnie sprzedaż e-wydań