Wpływy PMPG Polskie Media wskutek epidemii i zamknięcia drukowanego „Wprost” zmalały o 37 proc.
W pierwszej połowie br. grupa kapitałowa PMPG Polskie Media zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 24 proc. do 17,26 mln zł oraz wzrost wyniku netto z 1,48 mln zł straty do 638 tys. zł zysku. W samym drugim kwartale, w związku z epidemią i zamknięciem drukowanej wersji tygodnika „Wprost”, wpływy firmy zmalały o 36,7 proc.
W zeszłym półroczu przychody gotówkowe grupy PMPG Polskie Media zmalały rok do roku z 21,36 do 16,09 mln zł, a barterowe - z 1,35 do 1,16 mln zł. Do firmy należy przede wszystkim 90 proc. udziałów w AWR Wprost (to wydawca „Wprost” i Wprost.pl) i 81 proc. udziałów w Orlim Piórze (wydawca „Do Rzeczy”, „Historia Do Rzeczy” i DoRzeczy.pl). „Wprost” na początku kwietnia przestał ukazywać się w formie drukowanej, kilka tygodni później zaczęto wydawać go w wersji cyfrowej.
Grupa PMPG Polskie Media podała, że jej przychody z reklam prasowych i internetowych w pierwszej połowie br. zmalały o 10 proc., a ze sprzedaży egzemplarzowej (w formie drukowanej i cyfrowej) - o 41 proc. - Głównymi przyczynami spadku przychodów był stan epidemii Covid19, który spowodował redukcję budżetów reklamowych w drugim kwartale 2020 roku, oraz zamknięcie linii biznesowej związanej w wydawaniem papierowej wersji tygodnika „Wprost” - skomentowano
Koszty w dół
Jednocześnie koszty rodzajowe grupy PMPG Polskie Media zmniejszyły się rok do roku z 25,49 do 16,93 mln zł, przede wszystkim w związku ze spadkiem nakładów na usługi obce z 18,24 do 11,73 mln zł.
Z kolei wydatki na świadczenia pracownicze zmalały z 4,09 do 3,24 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 1,84 do 1,15 mln zł.
- Osiągnięcie zysku brutto było możliwe dzięki redukcji kosztów wynagrodzeń, zakupów związanych z papierowym wydaniem tygodnika „Wprost” tj. usług druku, papieru, gadżetów do wydania i prenumeraty. Obniżeniu uległy również koszty digitalizacji i programistyczne - wyliczono w sprawozdaniu firmy.
Poprawa rentowności, 3,5 mln zł kredytów z PFR
Przychody finansowe grupy PMPG Polskie Media poszły w górę z 866 tys. zł do 3,88 mln zł (3,61 mln zł z tej drugiej kwoty to zysk z odwrócenia odpisów aktualizujących aktywa finansowe), a koszty finansowe - z 866 tys. zł do 2,95 mln zł (z czego 2,47 mln zł to strata ze zbycia aktywów finansowych).
Ponieważ ograniczenie kosztów było mocniejsze niż spadek przychodów, poprawiły się wyniki rentowności firmy. Strata operacyjna skurczyła się z 1,1 mln zł do 7 tys. zł, wynik EBITDA poszedł w górę z 493 tys. zł straty do 518 tys. zł zysku, a wynik netto - z 1,48 mln zł straty do 638 tys. zł zysku
W drugiej połowie maja spółki z grupy PMPG Polskie Media uzyskały łącznie 3,46 mln zł kredytów z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej. Przy zachowaniu przez firmy wyznaczonych kryteriów 75 proc. tych środków może być bezzwrotne. PMPG Polskie Media dostała 1,23 mln zł, AWR Wprost - 1,39 mln zł, Orle Pióro - 660 tys. zł, a Distribution Point Group - 180 tys. zł.
- Sytuacja związana z epidemią koronawirusa zaskoczyła wszystkich. Mało która firma była przygotowana na lock down, który miał miejsce wiosną oraz jego konsekwencje w postaci utraconych przychodów. Dla niektórych branż - w tym branży wydawniczej, reklamowej i eventowej – konsekwencje te były szczególnie dotkliwe. W zaistniałych okolicznościach Zarząd Grupy stanął przed koniecznością podjęcia odważnych decyzji. Najważniejszą była decyzja o zaprzestaniu wydawania tygodnika Wprost w wersji drukowanej i zastąpieniu go nową, cyfrową wersją - komentuje Piotr Piaszczyk, członek zarządu PMPG Polskie Media.
- Równolegle wprowadzono szereg zmian wewnątrz organizacji. Jedne miały charakter oszczędnościowy, inne miały na celu przyśpieszenie transformacji cyfrowej Grupy. Istotną zmianą było wdrożenie w serwisie wprost.pl paywall’a, tj. płatnej subskrypcji treści. Wyniki finansowe za I półrocze wskazują, że podjęte decyzje przyniosły pozytywne efekty. Liczymy, że utrzymamy ten trend w dłuższym okresie kontynuując proces zmian i przekształcając firmę w technologicznie zaawansowanego wydawcę - dodaje Piaszczyk.
Na początku września do rady nadzorczej PMPG Polskie Media powołany został Grzegorz Lewko. Natomiast Piotr Piaszczyk z początkiem października ma przejść z zarządu do rady nadzorczej spółki.
W poniedziałek na koniec sesji giełdowej kurs giełdowy PMPG Polskie Media wynosił 1,45 zł, co przekłada się na kapitalizację w wysokości 15,05 mln zł. Głównym akcjonariusze spółki jest Michał M. Lisiecki, ma walory stanowiące 58,34 proc. kapitału.
Dołącz do dyskusji: Wpływy PMPG Polskie Media wskutek epidemii i zamknięcia drukowanego „Wprost” zmalały o 37 proc.
Koniec Wprost i calego PMPG.