Wydawca „Wprost” i „Do Rzeczy”: przez koronawirusa spadek wpływów z reklam, eventów i sprzedaży egzemplarzowej
PMPG Polskie Media, właściciel m.in. tygodników „Wprost” i „Do Rzeczy”, poinformowała, że według wstępnych analiz w trakcie epidemii koronawirusa zanotuje znaczący spadek przychodów z reklam, eventów i sprzedaży wydawanych pism. Obecna sytuacja nie przełoży się natomiast na segment internetowy firmy.
W komunikacie giełdowym PMPG Polskie Media przypomniano, że w związku z epidemią koronawirusa władze zakazały zgromadzeń, nakazały zamknięcie wielu lokali publicznych oraz zachęcają do pozostawania w domach i ograniczenia kontaktów z innymi osobami.
Firma po wstępnych analizach ocenia, że będzie mieć to negatywny wpływ na jej działalność w trzech głównych obszarach:
a) sprzedaży powierzchni reklamowej w czasopismach (znaczna część reklamodawców wstrzymuje promocję);
b) organizacji eventów (ich organizacja jest niemożliwa w związku z zakazem zgromadzeń);
c) sprzedaż egzemplarzową czasopism (wiele spośród punktów sprzedaży prasy jest zamknięte, a także ograniczenie wychodzenia z domu wpływa na spadek sprzedaży).
PMPG prognozuje znaczący spadek wpływów z tych źródeł w okresie epidemii, przy czym nie potrafi określić, jak długo potrwa ta sytuacja. Zaznaczyła, że „we wspomnianych segmentach generuje znaczącą część całości przychodów i kosztów”.
Według danych ZKDP w styczniu br. średnia sprzedaż ogółem „Do Rzeczy” wynosiła 28 834 egz. (po spadku o 10,7 proc. w skali roku), a „Wprost” - 13 429 egz. (14,6 proc. mniej niż rok wcześniej). Do firmy należy też miesięcznik „Historia Do Rzeczy”.
Według PMPG koronawirus nie powinien mieć natomiast wpływu na serwisy internetowe firmy, które „które w ostatnich okresach były intensywnie rozwijane i odnotowują wzrost oglądalności także w bieżącym okresie, co może, ale nie musi przełożyć się na zwiększenie przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży reklam”.
Firma zaznaczyła, że stale analizuje bieżącą i przyszłą sytuację oraz podejmuje i planuje odpowiednie działania mające na celu ograniczanie negatywnych skutków epidemii na jej działalność.
Według badania Gemius/PBI w grudniu ub.r. Wprost.pl zanotował 3,89 mln użytkowników i 30,4 mln odsłon, a DoRzeczy.pl - 1,98 mln użytkowników i 19,43 mln odsłon.
PMPG Polskie Media z odpisami na ponad 10 mln zł
Pod koniec grudnia ub.r. PMPG Polskie Media zdecydowała się dokonać odpisów w kwocie 9,76 mln zł na należności z pożyczek i obligacji. 9,64 mln zł z tej kwoty dotyczy należności od spółki Capital Point, której właścicielem jest cypryjska firma Lisiecki Investments kontrolowana przez Michała M. Lisieckiego. Natomiast pod koniec sierpnia utworzyła odpisy w wysokości 485,7 tys. zł, jako powód podając „wątpliwość co do możliwości spłaty należności przez dłużników”.
Natomiast w drugiej połowie lutego br. PMPG obniżyła z 4,405 do 2,198 mln zł wartość bilansową posiadanej nieruchomości w Piasecznie pod Warszawą. W konsekwencji wynik netto firmy za ub.r. zmaleje o 2,207 mln zł.
Od połowy sierpnia ub.r. PMPG Polskie Media prowadzi przegląd opcji strategicznych, w ramach którego bierze pod uwagę m.in. pozyskania inwestorów oraz sprzedaż i kupno aktywów. W połowie października Michał M. Lisiecki sprzedał 290 tys. akcji spółki stanowiących 2,86 proc. jej kapitału zakładowego. Nadal ma 58,3 proc. jej akcji.
PMPG Polskie Media na rynku mediów jest obecna poprzez spółki zależne: należy do niej przede wszystkim 90 proc. udziałów AWR Wprost wydającej tygodnik „Wprost” i Wprost.pl oraz 81 proc. udziałów Orlego Pióra publikującego tygodnik „Do Rzeczy”, miesięcznik „Historia Do Rzeczy” i Dorzeczy.pl.
W trzecim kwartale ub.r. firma osiągnęła wzrost przychodów o 19,2 proc. do 13,27 mln zł oraz zysku netto ze 129 tys. zł do 1,77 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Wydawca „Wprost” i „Do Rzeczy”: przez koronawirusa spadek wpływów z reklam, eventów i sprzedaży egzemplarzowej