SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Zmiana polityki prywatności Apple spowodowała niemal 10 mld dolarów strat dla największych platform społecznościowych

Jak wynika z raportu przygotowanego przez firmę analityczną Lotame opublikowanego na łamach Financial Times, zmiany wprowadzone przez Apple w polityce prywatności dla aplikacji na iPhone’y spowodowały 9,85 mld dolarów łącznych strat dla Snapa, Facebooka, Twittera i YouTube’a.

Fot. PixabayFot. Pixabay

W kwietniu br. firma Apple wprowadziła aktualizację polityki przejrzystości śledzenia danych przez aplikacje. W jej wyniku oprogramowania zewnętrzne zostały zmuszone do proszenia o pozwolenie na śledzenie informacji o użytkownikach w celu wyświetlania spersonalizowanych reklam. Wprowadzenie nowych rozwiązań wzbudziło zaniepokojenie oraz sprzeciw ze strony podmiotów działających w segmencie reklamy internetowej. Przewidywano wówczas, że ilość zbieranych informacji spadnie z 95 proc. do poziomu 10-15 proc.

W maju, należąca do firmy Flurry Analitycs, Verizona opublikowała raport dotyczący zmian na rynku reklamowym. Wynika z niego, że od momentu wprowadzenia aktualizacji iOS 14.5 do początku maja 2021 r. jedynie 13 proc. użytkowników na świecie zgodziło się na zbieranie przez aplikacje informacji na temat ich poczynań w internecie.

Obawy reklamodawców okazały się więc jak najbardziej słuszne, wszak zdecydowana większość użytkowników smartfonów iPhone zrezygnowała z udostępniania swoich danych osobowych aplikacjom zewnętrznym. W rezultacie firmy zajmujące się dystrybucją reklam do konkretnych użytkowników nie były w stanie doprecyzować odbiorcy produktu. Dla przykładu, firmy sprzedające kosmetyki nie są w stanie ocenić, czy ich kampania trafia do kobiet, czy też mężczyzn. Według firmy analitycznej Lotame zmiany wprowadzone przez Apple spowodowały 9,85 mld łącznych strat dla Snapa, Facebooka, Twittera i YouTube’a.

W efekcie zmian, reklamodawcy zaczęli rzadziej korzystać z kampanii reklamowych za pośrednictwem Facebooka, Twittera, Snapa i Youtube’a. Wyraźna jest również tendencja kierowania ruchów marketingowych w kierunku użytkowników telefonów z systemem Android.

Jak wynika z kwartalnego sprawozdania finansowego, firma Snap straciła 13,2 proc przychodów z segmentu reklam, zakładanych we wstępnych analizach kwartalnych. Akcje firmy zaczęły spadać tuż po tym, gdy firma oświadczyła, że nie będzie w stanie w pełni oszacować wpływu zmiany polityki Apple na prognozowane przychody. Akcje firmy spadły również po ogłoszeniu przychodów kwartalnych, które faktycznie nie były zgodne z prognozami analityków.

Chociaż przewidywaliśmy pewien stopień zakłócenia działalności, nowe rozwiązanie pomiarowe dostarczane przez Apple nie skalowało się tak, jak oczekiwaliśmy, co utrudniło naszym partnerom reklamowym mierzenie i zarządzanie kampaniami reklamowymi na iOS - skomentował wyniki prezes Snapa, Evan Spiegel.

Największe straty może jednak odnieść Facebook, z uwagi na fakt, że koszt kampanii reklamowych na tej platformie wzrasta bezustannie od lat. Analitycy Lotame zaznaczają, że amerykański gigant mediów społecznościowych mógł doświadczyć ogromnego niedoboru przychodów w ciągu dwóch ostatnich kwartałów. Dodatkowo trend ten prognozowany jest również na kolejne kwartały.

Platformy które ucierpiały, a zwłaszcza Facebook, muszą przebudować swoje metody działania. Uważam, że budowa nowej infrastruktury zajmie przynajmniej rok. Nowe narzędzia i frameworki należy opracować od podstaw i gruntownie przetestować, zanim zostaną wdrożone dla dużej liczby użytkowników - skomentował dla Financial Times, Eric Seufert, analityk firmy Lotame.

Wraz z opublikowaniem kwartalnych przychodów Twitter poinformował, że zmiany, w wyniku których ograniczono możliwość kierowania reklam do konkretnych użytkowników, okazały się znacznie mniejsze, niż zakładano. Firma prognozuje również, że czynnik ten nie powinien wpłynąć na wyniki w kolejnym kwartale.

Dyrektorka finansowa Alphabet (spółki macierzystej Google), Rush Porat zaznaczyła w kwartalnym raporcie finansowym, że nowa polityka prywatności wprowadzona przez Apple, miała „skromny wpływ” na przychody z reklam na portalu Youtube. Należy jednak pamiętać, że Google jest właścicielem systemu operacyjnego Android, co zdecydowanie redukuje potencjalne straty.

Dołącz do dyskusji: Zmiana polityki prywatności Apple spowodowała niemal 10 mld dolarów strat dla największych platform społecznościowych

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
1rt
Ale to bardzo dobrze. Dowodzi to jednego, ze firmy bazuja na nieświadomości użytkowników. Jak użytkownik miał wyrazić zgodę, to odmawiał. I nagle firmy zaczęły tracić. To nie dziwne, bo przypomina troche jakby ktos za wami szedl na ulicy wciskając jakies produkty. Kto by świadomie się na to zgodził?
odpowiedź
User
logik
mniejszy zysk to nie strata
odpowiedź