Biuro Reklamy TVP zaczyna obsługę reklamową sześciu nowych kanałów. Eksperci: TVN Media i Polsat Media nadal dominują
Biuro Reklamy Telewizji Polskiej rozpoczyna od stycznia 2019 roku obsługę reklamową sześciu nowych kanałów tematycznych reprezentowanych przez Michał Winnicki Entertainment. Zdaniem ekspertów z domów mediowych przejście kilku stacji o niewielkiej oglądalności do TVP nie zmieni rynku, lecz będzie wyglądać nieźle „piarowo” i wskaże na aktywność brokerską Biura Reklamy publicznego nadawcy.
Od stycznia Biuro Reklamy TVP będzie zajmować się obsługą brokerską w zakresie sprzedaży czasu reklamowego w sześciu zewnętrznych kanałach: Power TV, Adventure HD, Top Kids, Nuta.TV HD, To!TV oraz TVR. Dołączą one do obsługiwanych już w tym zakresie stacji TVS oraz Active Family.
TVP: pracujemy nad dalszym rozwojem oferty
Jak przekazał serwisowi Wirtualnemedia.pl Wojciech Kowalczyk, zastępca dyrektora ds. komunikacji i rozwoju produktu w Biurze Reklamy TVP, nowe stacje są sprzedawane wraz z pozostałymi stacjami tematycznymi TVP, TVS i Active Family. - TVP daje pełną dowolność wyboru kanałów, stąd nie istnieje potrzebna tworzenia osobnego pakietu dla nowych stacji w ofercie - mówi Kowalczyk.
Stacje tematyczne z portfolio Michał Winnicki Entertainment mają ofertę dla całego przekroju Polaków. Od dzieci - stacja Top Kids i pasma dziecięce na TVR, poprzez młodzież i dorosłych - stacje To!TV, Power TV HD, Nuta.TV, po stacje kierowane szeroko do wszystkich osób jak Adventure HD i TVR. BR TVP podaje, że łączny udział w czasie oglądania tych stacji wyniósł w tym roku 0,12 proc. (16-49).
- Nieustannie rozwijamy działalność brokerską i pracujemy nad dalszym rozwojem oferty. O toczących się rozmowach nie możemy mówić, ale jak tylko pojawią się nowe stacje w ofercie natychmiast poinformujemy cały rynek – odpowiada Wojciech Kowalczyk zapytany, ile i jakie ewentualne zewnętrzne kanały mogą dołączyć do tych obsługiwanych przez TVP.
Trudny do rozbicia duopol TVN Media i Polsat Media
Na rynku brokerki tv Biuro Reklamy TVP konkuruje z dwiema firmami: TVN Media i Polsat Media, które zduopolizowały rynek reklamy telewizyjnej pod tym względem.
Marek Racławski, head of TV department w domu mediowym MullenLowe MediaHub zwraca uwagę, że na rynku telewizyjnym podział stacji tematycznych na poszczególnych brokerów jest dosyć stabilny: 10 proc. przypada dla TVP tematycznych, ok. 21 proc. dla Polsat Media, 25-27 proc. dla Premium TV (TVN Media).
Nasz rozmówca twierdzi, że przejście kilku stacji o niewielkiej oglądalności do TVP nie zmieni rynku, lecz będzie wyglądać nieźle „piarowo” i wskaże na aktywność brokerską TVP (w nowej strukturze stacje nie należące do TVP stanowią zaledwie 4-5 proc. jej udziałów, czyli zaledwie 0,3-0,4 proc. w całym rynku). - Jeśli średnie stacje, takie jak TV Puls lub większe grupy nadawców, takich jak Viacom, Universal, Fox, Turner, Disney nie zdecydują się na zmianę brokera, to nie nastąpią większe zmiany na tym rynku - podkreśla Marek Racławski.
Dodaje, że właśnie z tego powodu nie słychać o faktycznym (skończyło się jedynie na zapowiedziach) powrocie firmy Atmedia na rynek. - Brokerzy przy spadających udziałach głównych anten bardzo dbają, by nie zmniejszały się udziały obsługiwanych przez nich anten tematycznych - mogą pozwolić sobie na odejście stacji nie generujących oglądalności, lecz te znaczące na rynku będą za wszelką cenę starać się zachować w swoim portfolio - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Marek Racławski.
Szanse na powodzenie zależą od koniunktury
W ocenie Krzysztofa Badziaka, chief trading officera w IPG Mediabrands, TVP, która dopiero stawia pierwsze kroki na rynku brokerskim stoi przed nie lada wyzwaniem. - Szanse na rywalizację z pierwszą dwójką, która reprezentuje ponad 100 kanałów i trzy czwarte widowni, zależą od koniunktury na rynku reklamowym i przyszłej kondycji dwóch głównych anten TVP1 i TVP2. Na sukces brokera składa się bowiem wiele czynników, w tym kapitałowy. To powód dla którego do gry w tym roku nie powróciły Atmedia - podkreśla nasz rozmówca.
Przypomnijmy, że Atmedia o planach wznowienia działalności, po kilkuletniej przerwie, poinformowały w połowie br. Udziałowcami spółki są teraz Maria Wajda, Marcin Boroszko i Jacek Skrodzki. Latem Maria Wajda w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zapewniała, że Atmedia jest gotowa wznowić działalność w każdej chwili. Na razie jednak działalności operacyjnej nie rozpoczęła. Wynika to prawdopodobnie z tego, że większość nadawców ma zawarte długoterminowe umowy o współpracy z TVN Media i Polsat Media.
Krzysztof Badziak z IPG Mediabrands zapytany przez nas wtedy o szanse Atmediów na obecnym rynku zwrócił przede wszystkim uwagę, że duopol na jakimkolwiek rynku nie jest pożądany. A dziś na rynku brokerki tv mamy z nim do czynienia - gra toczy się głównie między Polsat Media i TVN Media.
- W momencie, kiedy na rynku brokerskim dwie grupy telewizyjne reprezentują handlowo ponad 80 proc. zasobów kanałów tematycznych może dochodzić do sytuacji niepożądanych, nie tylko dla reklamodawców, np. poprzez dyktowanie cen, ale również dla samych stacji tematycznych np. poprzez nierówne traktowanie przez brokera i faworyzowanie jednych kosztem drugich. W obecnej sytuacji stałego wzrostu wydatków telewizyjnych i popytu na czas reklamowy przewyższającego podaż z pewnością jest miejsce na trzeciego brokera - komentował wówczas nasz rozmówca.
TVP podnosi ceny reklam na 2019 rok
Biuro Reklamy Telewizji Polskiej ogłosiło zasady sprzedaży reklam obowiązujące w 2019 roku. Próg wydatków rocznych uprawniających do indywidualnych rabatów podniesiono z 15 do 21 mln zł. Podwyżka cen reklam dla tv ma zamknąć się w przedziale 6-16 proc.
Dołącz do dyskusji: Biuro Reklamy TVP zaczyna obsługę reklamową sześciu nowych kanałów. Eksperci: TVN Media i Polsat Media nadal dominują