Coraz więcej artykułów pisanych przez roboty, cyfrowi asystenci zamiast aplikacji i ludzie zarządzani przez automaty
Według firmy analitycznej Gartner w 2018 roku 20 proc. artykułów o tematyce biznesowej będą przygotowywały roboty, a 3 mln pracowników będzie kierowanych przez automaty. Do roku 2020 za 40 proc. działań mobilnych będą odpowiadali cyfrowi asystenci, a nie aplikacje.
Podczas przeznaczonego dla branży technologicznej sympozjum ITxpo firma Gartner przedstawiła swoje prognozy dotyczące przyszłości firm sektora IT i zwykłych użytkowników w świecie opanowanym coraz bardziej przez rozwiązania cyfrowe. Zdaniem analityków Gartnera dominujące trendy po roku 2016 będą związane z rozwojem rynku robotów oraz sztucznej inteligencji.
Zgodnie z przewidywaniami do 2018 r. odsetek treści biznesowych publikowanych w sieci będzie przygotowywanych przez roboty wzrośnie do 20 proc. Wśród materiałów, które najszybciej ulegną temu trendowi Gartner wymienia raporty giełdowe i rynkowe, dokumenty prawnicze, biznesowe informacje prasowe i krótkie notki. Automaty są już teraz wykorzystywane w przygotowywaniu prostszych materiałów przez niektórych wydawców, m.in. przez agencję Associated Press, choć zdaniem ekspertów jeszcze długo nie zastąpią w pracy dziennikarzy.
Gartner prognozuje, że roboty i automaty nie tylko będą spełniać coraz częściej obowiązki ludzi wykonujących określone zawody, lecz przejmą też w firmach stanowiska kierownicze. Według przewidywań już w 2018 r. 3 mln pracowników na świecie będzie zarządzanych przez inteligentne systemy wykonując ich polecenia. Poza tym obecność robotów będzie dostrzegalna szczególnie w nowych i szybko rozwijających się firmach - zdaniem analityków za trzy lata już w 45 proc. tego typu przedsiębiorstw inteligentne maszyny będą współpracowały z ludźmi.
Analitycy Gartnera zwracają też uwagę na problemy związane z rosnącą liczbą inteligentnych urządzeń domowych z segmentu internetu rzeczy (Internet of Things). Według ekspertów w 2018 r. ok. 6 mld tego typu urządzeń będzie wymagało nowego sposobu serwisowania i naprawy. Zamiast tradycyjnych sposobów obsługi tego sprzętu przez fachowców konieczne będzie stworzenie specjalnych rozwiązań serwisowych, a także sposobu komunikowania się sprzedawców i producentów z użytkownikami.
Rozwój cyfrowych rozwiązań stosowanych na rynku będzie się wiązał także z zagrożeniami. Eksperci twierdzą na przykład, że w roku 2018 jedna piąta inteligentnych domów zarządzanych przez komputery i automaty padnie ofiarą cyber wandalizmu polegającego na włamaniach do systemów zainstalowanych w inteligentnych domach.
Do 2018 r., według Gartnera, ok. 2 mln pracowników na świecie będzie obowiązkowo używać cyfrowych opasek pozwalających na zdalne kontrolowanie stanu zdrowia tych osób oraz wzywanie pomocy w razie niebezpieczeństwa. Wśród tego typu pracowników mają się znaleźć w pierwszej kolejności policjanci, strażacy czy lekarze pogotowia.
Sporo uwagi w prognozach Gartnera poświęcono rynkowi inteligentnego oprogramowania i cyfrowych asystentów (przykładem takich rozwiązań są Siri koncernu Apple czy oferowana przez Microsoft Cortana). Według analityków w 2020 r. aż 40 proc. czynności w mobilnym internecie będzie wykonywanych przez inteligentnych asystentów, którzy stopniowo zaczną wypierać aplikacje w takiej postaci, w jakiej znane są one obecnie. Dodatkowo inteligentne systemy wyposażone standardowo w technologię rozpoznawania twarzy i głosu będą stosowane powszechnie przez dostawców internetowych usług oraz sprzedawców działających w sieci.
Dołącz do dyskusji: Coraz więcej artykułów pisanych przez roboty, cyfrowi asystenci zamiast aplikacji i ludzie zarządzani przez automaty