Krótka opowieść o długiej przyjaźni - marki FMCG w social mediach
Na co trzeba zwrócić uwagę, by efektywnie budować relacje marek z branży FMCG z konsumentami w mediach społecznościowych? Pisze o tym Katarzyna Żydek z agencji Eura7.
Pozyskanie fanów marki na Facebooku to dziś stosunkowo prosta sprawa. Zwłaszcza dla branży FMCG, dla której social media są szczególnie wdzięcznym narzędziem. Konkursy, quizy, dzielenie się treściami ze znajomymi - wybór narzędzi, które pozwalają na szybkie zwiększenie liczby osób lubiących dany fanpage, jest ogromny. Ale pozyskanie fanów to jedno, natomiast ich utrzymanie i skuteczna, długofalowa z nimi komunikacja to zupełnie co innego.
Z komunikacją marek, zwłaszcza tych z branży FMCG, z ich odbiorcami w mediach społecznościowych, jest trochę jak z przyjaźnią. Podstawą jest rozmowa, pielęgnowanie wzajemnych relacji i uważne słuchanie, co druga strona ma do powiedzenia i jakie ma oczekiwania.
Długodystansowcy na start
Mimo że social media doskonale pozwalają na działania oddające charakter marek z branży dóbr szybko zbywalnych, zwanych w skrócie FMCG, nie ma co liczyć na to, że dzięki Facebookowi, Twitterowi, Blipowi i innym tego typu serwisom wizerunek brandu - niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki - uda się zbudować lub zmienić bardzo szybko. Klienci powinni pamiętać, że tego typu działania mogą przynieść efekty dopiero po pewnym czasie. Aktywność w social media nie tylko warto więc planować długofalowo, ale także brać pod uwagę ich skuteczność w perspektywie czasu. Z drugiej jednak strony długofalowe działania oznaczają - co do zasady - wizerunek lepiej oddający specyfikę marki i jej złożoność.
Po nitce do kłębka
Jednym z kluczy do sukcesu w społecznościach jest systematyczność. O dobre relacje z konsumentami marka powinna dbać regularnie, podtrzymując zainteresowanie i zaangażowanie internautów. W branży FMCG zaniedbanie kontaktu z konsumentami może być dla brandu tym bardziej dotkliwe, że konkurencja jest bardzo aktywna i liczna oraz nieustannie zabiega o uwagę konsumentów. Komunikacja w mediach społecznościowych jest też dobrą okazją by szybko zbierać opinie potencjalnych klientów na temat bieżących działań marki i jej aktywności rynkowej. Social media pozwalają marce na dialog z jej grupą docelową i swobodne wyrażanie swojego zdania, a ich charakter sprzyja szczerości wypowiedzi, co stanowi ogromny potencjał marketingowy - zwłaszcza w dynamicznej rzeczywistości branży FMCG.
Lekko i przyjemnie
W social media najlepiej sprawdzają się działania komunikacyjne proste w formie i lekkie w treści. Osoby korzystające z tego typu serwisów oczekują w nich przede wszystkim rozrywki, o czym trzeba pamiętać także w kontekście działań biznesowych. Wszelkie lekkie formy aktywizujące uczestników (np. konkursy) pozwolą zwiększyć ich zaangażowanie i przyciągnąć uwagę kolejnych. Komunikacja prowadzona przez marki z branży FMCG powinna przy tym nawiązywać do ich charakteru oraz preferencji i zainteresowań ich odbiorców. Sprawdzą się działania atrakcyjne i nieszablonowe, ale jednocześnie niezbyt skomplikowane i niewymagające od użytkowników wiele wysiłku.
Liczy się całość
Media społecznościowe to potężne narzędzie marketingowe. Doskonale nadają się do budowania pozytywnych skojarzeń z marką i wchodzenia z nią w interakcje. Nie należy jednak zapominać przy tym, że jest to tylko jeden z co najmniej kilku kanałów dotarcia do konsumentów i budowania z nimi relacji. Inwestując w aktywność w społecznościach, nie powinno się zaniedbywać innych sposobów i narzędzi przydatnych w budowaniu wizerunku marki. O ile branża FMCG zwykle dużo inwestuje w marketing, o tyle warto również, aby działania w społecznościach były spójne z całością strategii marketingowej, będąc jej wzmocnieniem i uzupełnieniem jednocześnie.
Z marką jak z przyjacielem
Charakter social media sprawia, że są one bardzo skutecznym narzędziem długofalowego budowania wizerunku marki. Również w aspekcie sprzedażowym mogą odgrywać istotną rolę. Dzięki analizie statystyk i poziomu zaangażowania konsumentów w komunikację z marką, media społecznościowe umożliwiają komunikację angażującą i aktualną, na bieżąco dostosowywaną do potrzeb nowoczesnych konsumentów. Media społecznościowe, zwłaszcza dla marek z branży FMCG, są pod tym względem narzędziem skrojonym niemalże na miarę. Sukces w dużej mierze opiera się na szczerej, systematycznej interakcji i rozmowie o tym, co interesuje obie strony - markę i tych, do których chce trafić. Tak samo jak w realnej przyjaźni.
Katarzyna Żydek, new business & PR manager w agencji interaktywnej Eura7
Dołącz do dyskusji: Krótka opowieść o długiej przyjaźni - marki FMCG w social mediach