SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Producent Helleny dwa razy więcej na reklamy, w dół Coca-Cola, Zbyszko i Orangina Schweppes (analiza)

O 1,8 proc. więcej w skali roku wydali na reklamę w mediach tradycyjnych przez pierwsze trzy kwartały tego roku producenci napojów gazowanych. Zwiększyli obecność reklamową w gazetach, na outdoorze i kinach, kosztem telewizji i radia. Wciąż najwięcej wydaje Coca-Cola, jednak największy wzrost wydatków notuje firma Colian, właściciel marki Hellena.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Tradycyjne media (bez internetu) zarobiły w okresie od stycznia do września br. na reklamach napojów gazowanych 238,1 mln zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe). Było to 1,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.

Ponad połowa ich budżetów trafiła do telewizji - ponad 164,1 mln zł. Było to jednak 4 proc. mniej niż rok temu. Firmy z tej branży zmniejszyły też wydatki na reklamę w radiu - o 23 proc. (do 2,4 mln zł) oraz w magazynach - o 28,4 proc. (do 8,5 mln zł).

Więcej wydali natomiast w dziennikach, na reklamę zewnętrzną, kinową i outdoorową. Niemal dziesięciokrotnie wzrosły ich wydatki w gazetach - z 105,7 tys. zł do 1,1 mln zł.

Nakłady na reklamę zewnętrzną były w pierwszych trzech kwartałach tego roku o 38 proc. wyższe (wyniosły 16,4 mln zł), na reklamę kinową wzrosły o 26,9 proc. - do 45,1 mln zł, a na indoor – o 21,8 proc, do 471,8 tys. zł.

Cennikowe wydatki reklamowe producentów napojów gazowanych (dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-IX 2015

I-IX 2016

zmiana proc.

Telewizja

171 042 928 zł

164 137 188 zł

-4

Radio

3 138 476 zł

2 415 852 zł

-23

Gazety

105 698 zł

1 115 418 zł

955,3

Magazyny

11 890 827 zł

8 510 736 zł

-28,4

Outdoor

11 885 495 zł

16 399 217 zł

38

Kina

35 518 899 zł

45 087 647 zł

26,9

Indoor

387 500 zł

471 800 zł

21,8

Razem

233 969 823 zł

238 137 858 zł

1,8

Wśród producentów napojów gazowanych najwięcej na reklamy w mediach wciąż wydaje koncern Coca-Cola Poland Services. Firma utrzymała pozycję lidera, mimo że ograniczyła inwestycje o ok. 10 proc., do 127 mln zł. Coca-Cola w jednej z ostatnich kampanii, prowadzonej latem br., promowała specjalne etykiety na wybranych butelkach napoju, które konsumenci mogli wykorzystywać jako zaproszenie najbliższych do wspólnego spędzania czasu.

Druga lokata wśród reklamodawców tej kategorii przypadła Pepsi General Bottlers Polska z wydatkami w wysokości 86,1 mln zł (zwiększono je o 27,3 proc.).

Na trzecie miejsce awansowała firma Colian, producent oranżady Hellena, która zwiększyła wydatki o ponad 100 proc. - z 6,9 do 14,5 mln zł. Ten marketer był aktywny zwłaszcza w pierwszej połowie roku oraz latem. Oranżada Hellena była promowana poprzez lokowanie produktu m.in. w programie Kuby Wojewódzkiego w TVN, emisję billboardów sponsorskich, a potem kampanią z udziałem Kuby Wojewódzkiego prowadzoną pod hasłem „Cudze chwalicie, swego nie znacie!”.

Dwóch kolejnych największych wśród producentów napojów gazowanych reklamodawców ograniczyło wydatki reklamowe. Orangina Schweppes Polska zmniejszyła je o 36,2 proc., do 7,6 mln zł, a Zbyszko Company zredukował je o ponad połowę (52,9 proc.) - z ok. 6 mln zł do 2,8 mln zł.

Latem br. firma Zbyszko wprowadziła na sklepowe półki napoje 3 Cytryny i 3 Pomarańcze w puszkach z nową identyfikacją wizualną zaprojektowaną przez Cztery Czwarte.

Najwięksi reklamodawcy wśród producentów napojów gazowanych

(dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-IX 2015

I-IX 2016

zmiana proc.

COCA-COLA POLAND SERVICES

141 488 266 zł

127 043 740 zł

-10,2

PEPSI-COLA GENERAL BOTTLERS POLAND

67 629 752 zł

86 078 098 zł

27,3

COLIAN

6 944 489 zł

14 514 658 zł

109

ORANGINA SCHWEPPES POLSKA

11 840 696 zł

7 552 376 zł

-36,2

ZBYSZKO COMPANY

5 962 496 zł

2 810 030 zł

-52,9

Razem

233 969 823 zł

238 137 858 zł

1,8

Dołącz do dyskusji: Producent Helleny dwa razy więcej na reklamy, w dół Coca-Cola, Zbyszko i Orangina Schweppes (analiza)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Swoją drogą to co Coca Cola czy Pepsi mogą reklamować? Od lat sprzedają z coraz gorszym skutkiem tą samą słodzoną i barwioną wodę. W sklepach półki z Colą czy Pepsi, aż się uginają bo klientów coraz mniej jest. Dodatkowo w reklamach Coca Cola ciągle pokazuje opakowanie - widmo czyli szklaną butelkę która jest dostępna tylko w wybranych barach i sklepach.
odpowiedź