SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklamy Orange ze smartfonami „za 0 zł na start” wprowadzają w błąd

Zdaniem Komisji Etyki Reklamy internetowe reklamy Orange Polska promujące smartfony dostępne „za 0 zł” lub „za 0 zł na start” wprowadzają w błąd, bo jednoznacznie sugerują brak opłaty za telefon komórkowy.

W skardze na reklamy Orange z hasłami „Najlepsze smartfony za 0 zł” oraz „iPhone 4S 8GB za 0 zł na start” podkreślono, że mijają się one z faktami, ponieważ promowanych telefonów nie można uzyskać za darmo, ich ceny mogą wynosić od 1 gr do tysiąca zł.

- Za błędne ceny w sklepach na półkach i innych przy kasie grozi kara, gdyż taka sytuacja wprowadza konsumentów w błąd. W ocenie konsumenta Orange stosuje reklamy określone przez Europejskie Centrum Konsumenta jako „przynęty", które często firma wykorzystuje w swoich kampaniach reklamowych wprowadzając konsumentów w błąd i zabierają cenny czas na analizowanie ofert oraz sprawdzanie ich wiarygodności przyciągając konsumentów na strony podstępem - ocenił odbiorca. - Używanie nazw „gorące oferty”, „szalone dni”, „wiosna cudów”, „ smartfony taniej nawet o 270 zł” ma z założenia wywoływać efekt psychologiczny i zdaje się ogłupić konsumenta - dodał.

W odpowiedzi na zarzuty Orange wskazał, że zakwestionowana reklama ma charakter dwustopniowy. Każda z dziewięciu wersji bannera przekierowywała na odrębną stronę internetową, na co przy każdej z ofert wskazywała strzałka i napis „sprawdź szczegóły”. Przedstawiciele operatora wyjaśnili, że w konsekwencji hasła reklamowe na stronie głównej stanowiły rodzaj „zajawienia” klientowi najważniejszych atrybutów ofert i nakazywały uzyskanie dodatkowych informacji na dalszych stronach. W związku z tym nie należy traktować tych bannerów jako samodzielnych i oderwanych od czegokolwiek bytów reklamowych.

Jednak według Komisji Etyki Reklamy użyte w reklamie hasła: „Najlepsze smartfony za 0 zł” oraz „iPhone 4S 8GB za 0 zł na start” wprowadzają konsumentów w błąd oraz nadużywają zaufania odbiorców poprzez jednoznaczną sugestię braku opłaty za telefon komórkowy. Komisja podkreśliła, że w reklamie nie zamieszczono istotnej informacji, że podana cena w wysokości 0 zł oznacza jedynie brak opłaty początkowej i bezpłatny odbiór przesyłki, natomiast opłata za telefon komórkowy odbywa się na zasadach sprzedaży ratalnej.

Za to KER oddaliła skargę na użycie w reklamie haseł: „gorące oferty”, „szalone dni”, „wiosna cudów”, uznając że nie nadużywają one zaufania odbiorców i nie wprowadzają w błąd.

Dołącz do dyskusji: Reklamy Orange ze smartfonami „za 0 zł na start” wprowadzają w błąd

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
asp
Dziwne. Jak Play lub T-Mobile glosi o telefonach za 0 zł na start to wtedy błędu nie ma ?
odpowiedź
User
@asp
@asp, jest błąd, ale wtedy konkurencja nie zgłosiła tego do KER :)
odpowiedź
User
Polones Copue
Nikomu nie chce się już nawet sprawdzać reklam Play i T-mobile, bo każdy już wie, że to tylko fałszywa zanęta. Jeden nie wiadomo dlaczego nabrał się na Orange. Przecież od wielu lat wiadomo, że nie należy brać niczego od Orange (TPSA), bo to najbardziej oszukańcza firma wkręcająca w same kłopoty.
odpowiedź