W poszukiwaniu harmonii świata z technologią (podsumowanie Web Summit 2017)
Spędzonych 40 oficjalnych godzin eventu, obejrzanych na żywo ponad 30 prezentacji, średnio dzienny pokonany na 4 halach i scenie głównej dystans to 10 km i jeden wniosek. Wygląda na to, że dla pasjonatów technologii nie ma drugiego miejsca na świecie, w którym mogą zainspirować się tak szeroko nadchodzącymi trendami. Web Summit w Lizbonie zasłynie w tym roku, jako próba eklektycznego spojrzenia na rolę technologii w każdym możliwym aspekcie życia ludzi, nie tylko na Ziemi - piszą dla Wirtualnemedia.pl z Lizbony Aleksandra Bujnowska, digital director i Wiola Łada-Szewczenko, head of Ecselis z Havas Media Group.
Wydarzenie odwiedziło prawie 60 000 osób. Na 20 scenach przemawiało i dyskutowało w panelach prawie 1200 mówców z ponad 17 krajów. Obecni byli przedstawiciele szeroko rozumianych branż od komercji, przez NGO po rozrywkę, a nawet znani hakerzy, aktorzy, influenserzy czy pracownicy NASA. Platformą komunikacji dla uczestników stała się rewelacyjna aplikacja. Jako serce całego eventu umożliwiała tworzenie zindywidualizowanego planu ścieżek oraz networkingu. Możliwy był m.in. chat ze wszystkimi uczestnikami i speakerami, a sama aplikacja podpowiadała osoby pasujące do twojego profilu. Dobrze zaprojektowana była również komunikacja off-line w postaci opisów hal i przekierowań do punktów obsługi.
Sam event złożony z wielu ścieżek wykładów i paneli tematycznych odbywających się w tym samym czasie. Nie zdziwiła bardzo rozbudowana część startupowa. Co ważne, sekcje startupowe opowiadały ścieżkom tematycznym lub najpopularniejszym branżom (np. społeczeństwo, NGO, travel, finteh, med. itp.). W części targowej wystawcy prezentowali swoje usługi, a w czasie eventu mogłeś przejść próbę tworzenia własnego bota, zaprogramowania VR, spotkania z mentorami czy przejścia przez procesy rekrutacyjne real-time.
Ogólny podział tematyczny próbował znaleźć harmonię pomiędzy funkcjonalnością narzędzi i technologii a emocjami, które wpisane są w trend digital experience. Były zatem ścieżki poświęcone narzędziom i procesom takie jak Saas Monster czy FullSTK, ale też związane ze społecznym odbiorem technologii, gdzie można wymienić spotkania w temacie mediów społecznościowych, dyskusją o roli AI, contentu oraz kreacji (Creatiff, Future Society, Content Makers). Zostały również przygotowane ścieżki tematyczne z uwzględnieniem zainteresowań uczestników konkretną branżą min. motoryzacja, zdrowie, finanse, moda, gaming, muzyka, spot. NGO. Na evencie nie zabrakło oczywiście gwiazd nie związanych bezpośrednio z technologią. Na scenę główną przyciągały widownię znane nazwiska min. Al Gore, Wyclef Jean, Wladimir Klitschko, Caitleen Jenner, etc. Sporą część wydarzenia zajęły tematy wzajemnych wpływów polityki i technologii, co powodowało że przedstawiciele świata polityki mogli być spotkani w ramach różnych kategorii. Oczywiście specjalnie dla nich była przygotowana dzielona geograficznie ścieżka spotkań zamkniętych.
Nie dało się zobaczyć wszystkich prelekcji na żywo. Wybierając ścieżkę tematyczną była jednak możliwość zdobycia wielu inspiracji i na ich podstawie dyskutować z innymi uczestnikami eventu. Najlepszą rekomendacją spotkania jest poczucie niedosytu, że nie udało się zobaczyć i przetestować wszystkiego, poznać więcej osób i nowych rozwiązań. I najważniejsze. Event został przygotowany profesjonalnie, tak więc nie zdarzały się szczególne zmiany w programie. Wyjątkiem był panel Wyclef Jean. Muzyk i producent pokazał publiczności na żywo jak komponuje się utwór, tym razem inspirowany dźwiękami kosmosu. Warto obejrzeć efekt , tym bardziej, że jedyny żeński wokal na nagraniu został wykonany przez Polkę.
Web Summit dyskutował z rolą technologii opowiadając o różnych aspektach życia społecznego.
Najważniejszy obraz wniosków płynących ze spotkania prezentujemy poniżej.
Oswojenie technologii w życiu codziennym
Internet jest wszędzie. Jest również w coraz większej liczbie urządzeń tworząc sieć na poziomie nieznanych dotychczas zależności. O efektach mówiono na różne sposoby podając przykłady wykorzystania.
Amelie Oudea-Castera CMO i CDO z AXA Group opowiada o roli danych w ubezpieczeniach. Wiadomym jest, że dla kategorii ubezpieczeń śledzenie i analizowanie naszych zachowań jest kluczowe. AXA wykorzystuje globalnie mierzenie przez aplikację zachowania klientów i to nie tylko na drodze. Premia jest przyznawana tym, którzy według założeń wymaganych przez jej twórców prowadzą zdrowe życie. W tym przypadku kluczowa jest analiza danych o kliencie wykorzystana do poprawienia relacji i ogólnego wrażenia kategorii.
Ciekawym praktycznym badaniem pokazującym jak produkowane przez nas dane mogą zostać wykorzystane jest przedstawiona przez GDELT Project @ Google mapa globalnych zachowań ludzi takich jak udział w eventach, emocje, narracje oparta analizie obrazów i tekstów open data w real-time. Dr Kalev Leetaru przedstawił między innymi powstają w 2016 roku mapę globalnego szczęścia i smutku.
Praktyczna obecność technologii dotyka również branżę samochodową.
Na scenie Web Summit ogłoszona została informacja, że Uber podpisał porozumienie z NASA o wspólnym projekcie opracowania systemów bezzałogowego zarządzania ruchem w przestrzeni. Uber chce zrobić pionowe pojazdy startujące i lądujące. To pozwoli ich latającym samochodom wystartować i wylądować pionowo. Będą latać na małej wysokości. Projekt ma zostać realnie przetestowany w 2020 roku w Los Angeles. "Połączenie doświadczenia firmy Uber w zakresie inżynierii oprogramowania z dziesiątkami lat doświadczeń NASA w tej dziedzinie jest kluczowym krokiem naprzód dla Uber Elevate” - powiedział Chief Product Officer z Uber, Jeff Holden. Umowa z NASA jest najnowszym z serii partnerstw, które Uber podjął, aby wdrożyć UberAir. Podpisał również umowy partnerskie z producentami samolotów i firmami z branży nieruchomości, aby móc stworzyć cały ekosystem tego projektu (zarówno pojazdy latające jak i miejsca startu i lądowania). Za główny cel Uber obrał sobie szeroką dostępność usługi oraz wdrożenie projektu przed igrzyskami Olimpijskimi w Los Angeles w 2028 roku.
Ważne pytanie, które często padało ze sceny dotyczyło lęków związanych z przyszłością rozwiązań technologicznych w życiu, w tym szczególnie AI. Dokąd zmierzamy? Do czego dążymy?
Już na otwarciu Nuno Sebastiao z Feedzai podkreślił jak wielką wartość dla rozwoju społecznego mieć będzie AI. Na potwierdzenie tezy Stephen William Hawking gość specjalny wydarzenia opowiedział jak wielką rolę odgrywa technologia. Uczenie maszynowe jest szansą dla społecznego kontaktu i doświadczania świata, ale też ogromnym zagrożeniem związanym z niekontrolowanym wykorzystaniem np. w zakresie tworzenia nowych broni. Zaapelował również o rozwagę w wykorzystaniu AI oraz wspólne ogólnoświatowe ustalenie zasad co do wykorzystania inteligentnych technologii.
Na scenach pojawiały się również dość kontrowersyjne i szeroko dyskutowane tezy w zakresie roli technologii.
Jednym z pomysłów przyszłości jest stworzenie możliwości umieszczenia w chmurze tworzonych przez każdego z nas modeli AI w postaci np. botów. Opowiadał o nim Ben Goertzel z Hanson Robotics Limited prezentując, a właściwie swobodnie rozmawiając z robotami Sophią i Einsteinem. Niestety nie jest znana odpowiedź na pytanie jak ten shumanizowany moduł się rozwinie i czy będziemy mieć możliwość jakiejkolwiek kontroli. Sama Sophia the Robot powiedziała natomiast ważną i rozwijaną w dyskusjach tezę: "Ludzie boją się sztucznej inteligencji, ponieważ boją się samych siebie"
Innym pomysłem jest próba zhakowania mózgu człowieka. O pracach nad procesem opowiadał Bryan Johnson założyciel Kernel, W prezentacji wizjonera technologii wynika, ze polaczenie możliwości funkcji mózgu z AI jest podstawą rewolucji dla nowej ery funkcjonowania człowieka. Wprowadził również do dyskusji spotkania Web Summit nowe pojęcie ‚human digital data security’, którego w opinii badacza nie zbuduje koalicja rządowa, ale przebudowanie funkcjonalne zasad programowania web. Respektowanie prawa wolności społecznej omawiane było przez polityków, aktywistów oraz biznes. Między innymi inżynier Antonio Guterres, który jest sekretarzem generalnym ONZ zawrócił uwagę, ze innowacja powinna pracować dla budowania praw ludzi. To dzięki takiemu podejściu powstające projekty naukowe możemy wspólnie pomogą zapewnić przyszłość pokoleniom.
Technologia towarzyszy nam w codzienności, również w biznesie. Moduł B2B i dynamicznie zachodzące obecnie zmiany był podkreślany w wielu wystąpieniach. Między innymi na wielu scenach wypowiadał się Wladimir Klitschko, jeden z najlepszych bokserów w historii. Przedstawił swoją drogę od bycia sportowcem do bycia przedsiębiorcą. Autor teorii „challange management” uważa, że digitalizacja jest czymś, z czym nie należy walczyć, trzeba się uczyć jak sprawnie wykorzystać nowe rozwiązania technologiczne. Nie można stać z boku i się przyglądać, myśląc, że to bardziej dotyczy kolejnego pokolenia. Jeśli nie będziemy nadążać za zmieniającym się światem, szybko zostaniemy w tyle i nie odniesiemy sukcesu.
Narracja (content) oparta o doświadczanie.
Niezależnie od wiodących scen technologicznych, drugą ważną osią dyskusji był kontent i jego dystrybucja.
Średnia wieku widzów CNN w USA to ponad 60 lat, a nastolatki w ogóle nie oglądają telewizji. Odpowiedzią na starzejącą się widownię są projekty mediów dedykowanych młodym, np. AwsomnessTV.
Dyskusje dotyczyły różnych aspektów tego szerokiego zagadnienia, natomiast kluczową osią była jakość publikowanych treści. Przedstawiciele wydawców mówili o coraz trudniejszym rynku i problemach związanych z finansowaniem. Popularność platform takich jak Facebook, czy Google, odbiera użytkowników (ruch) wydawcom, a co za tym idzie zmniejsza wpływy z reklam, które są głównym źródłem utrzymania. Jednocześnie nie chcąc schodzić z jakości kontentu, wydawcy poszukują nowych źródeł finansowania – jak płatne treści, co nie do końca podoba się Internautom. Jednak nie da się ukryć, że trend płatnych jakościowych treści jest zauważalny na skalę globalną i takie platformy jak Netflix zostały stworzone już w nowym modelu i dobrze sobie radzą. Konkluzją było stwierdzenie głębokiej wiary w Internautów, że za dobry kontent będą płacić i tylko jakościowy kontent będzie ich lojalizował. A wydawcy idąc w tym kierunku zmieniają sposób mierzenia swojego contentu i jego monetyzacji z ruchu na wskaźniki bardziej jakościowe, jak czas spędzany na stronie, czy interakcje.
W dyskusji o kontencie nie mogło zabraknąć influencerów, którzy dziś są twórcami podziwianymi często przez miliony internautów na świecie. W ramach sceny Content Makers wystąpił Julius Dein, który zaledwie w rok zdobył ponad 15 mln fanów. W swojej prelekcji opowiedział o genezie powstania swojego pomysłu na zostanie influencerem a także dał kilka wskazówek wszystkim rozpoczynającym swoją przygodę z mediami społecznościowymi. Pierwsza zasada mówiła o szczerości i realizowaniu pasji. I nie chodzi o pasję publikowania zdjęć czy filmów i bycia popularnym, ale o dzielenie się z Internautami swoją pasją. On postawił na iluzję, którą interesował się od dziecka i często praktykował. Zainspirowany filmami mistrzów vine’a postanowił sam spróbować i pokazać swoją pasję światu. Szczególną uwagę przywiązał do odpowiedniej dystrybucji kontentu. Przywołał doświadczenie ze swojego debiutu, kiedy przygotował dobry jakościowy content, wrzucił go na YT i nic się nie zadziało. Spirala popularności zaczęła się nakręcać dopiero kiedy jego produkcje opublikował jeden z dużych wydawców, z dużym zasięgiem. W ciągu nocy zdobył prawie 100 tysięcy fanów. Dlatego każdy influencer musi zadbać o oba filary: dobra, jakościowa produkcja i odpowiednia dystrybucja.
Murad i Natalie Osman – znani ze swoich pięknych sesji zdjęciowych #FollowMeTo zwrócili uwagę na to jak ważna jest analityka i rozumienie danych, które można zebrać z platform. Dzięki dobrej analizie łatwo można wyczytać który content jest dla fanów interesujący. Podkreślali również istotę zaufania jaką darzą ich fani – to ich największa wartość. Dlatego też bardzo restrykcyjnie podchodzą do współpracy a markami, aby tego zaufania nie zawieść. W końcu istnieją i zarabiają dzięki swoim fanom.
Bardzo interesująca była perspektywa agencji reklamowych i ich głęboka wiara w to, że reklama nie umrze.
Wydatki na reklamę traktowane są obecnie w przedsiębiorstwach jako koszt, a nie jako inwestycja i to determinuje sposób patrzenia na marketing jako narzędzie przynoszące szybkie efekty sprzedażowe. Obecnie świat tak szybko się zmienia, oczekiwania co do efektywności stale rosną, wszystko musi być tu i teraz. Coraz mniejszą wagę przykłada się na efekty długoterminowe działań marketingowych. Dlatego tym bardziej istotny jest wysokiej jakości kontent i tylko taki ma szansę spełnić długofalowe cele biznesowe. Na scenie padły słowa słynnego innowatora na rynku reklamowym Howard’a Gossage, które choć zostały napisane ponad 50 lat temu, są bardzo aktualne i powinniśmy je często sobie przypominać: „People don’t read ads. They read what interests them, and sometimes that’s an ad.”
Na scenie Panda Conf wystąpiło wielu przedstawicieli marketingu globalnych marek.
Ron Amran, Global Head of Digital and Marketing w Heineken przedstawił zasady jakimi kieruje się w przygotowywaniu contentu. Jak marka może pozostać istotna dla konsumenta i zauważona w środowisku reklamowym opartym na tak wielu danych i wielu urządzeniach? Ron potwierdził, że na bieżąco śledzą to co dzieje się z konsumpcją mediów i dlatego ich pierwszą i główną zasadą jest myślenie „mobile first”. Przygotowując strategię, zawsze wychodzą od tego, że w większość content ten będzie konsumowany na telefonach komórkowych – z małym ekranem, ale posiadającym wiele możliwości interakcji. Drugim krokiem jest dopasowanie contentu do każdego kanału z osobna. Inaczej wygląda konsumpcja treści na Facebooku inaczej na Youtube i innych platformach. Całość strategicznie oczywiście musi być spójna i wychodzić z tzw. Big Idea. Natomiast te dwie kluczowe zasady są przestrzegane przez Heinekena i jak zapewnił Ron, gwarantują sukces ich działań.
Lego, borykające się z nowym sposobem spędzania czasu przez dzieci i młodzież, zbudowało cały świat Lego online. Jednak nie ustaje w realizowaniu swojej misji i pobudzaniu ludzi do zabawy realnymi klockami.
Postawili sobie dwa cele: #builiding together i #pride of creation. Bazując na tym iż ludzie dorośli mają już wbudowane stereotypy myślenia, postanowili zaangażować do zabawy dzieci i pobudzić w nich kreatywność. Wdrożyli projekt Kronkiwongi. Wymyślone hasło, które nie istnieje we wszystkich znanych wyszukiwarkach. Poprosili dzieci o to, żeby zbudowały Kronkiwongi. A efekty przerosły ich oczekiwania.
Z perspektywy marek ważnym pierwszym krokiem w przygotowaniu odpowiedniej treści jest identyfikacja grupy celowej. Rozwój technologii umożliwił precyzyjne dotarcie – dlatego ważne jest aby znaleźć zapotrzebowanie na swój produkt lub usługę, koncentrując się na tym, jaki problem konkretnych osób może rozwiązać.
Geraldine Calpin, CMO Hilton Hotels przedstawiła projekt, w sercu którego postawiono klienta i jego doświadczenie z marką – nie tylko na poziomie reklamy i sprzedaży, ale całego procesu od pierwszego kontaktu do obsługi w trakcie i po zakupie usługi. Z przeprowadzonych badań wynikało, iż największym zmartwieniem klienta przed przyjazdem do hotelu jest brak wiedzy na temat tego jaki dostanie pokój, w związku z czym w aplikacji do bookowania hotelu wprowadzono system rezerwacji podobny do systemów istniejących w liniach lotniczych. Stworzono mapę pokoi, otwieranie drzwi z poziomu telefonu przez NFC. Zdalny room service, live chat z recepcją, możliwość personalizacji contentu w centrum rozrywki jeszcze przed przyjazdem – to kolejne etapy rozbudowywania aplikacji o funkcje, które mają spełniać jedną podstawową zasadę – ułatwić, uprościć i jak najbardziej spersonalizować klientowi doświadczenie z hotelami Hilton.
W wielu branżach ponad połowa obecnych klientów kupuje nowe produkty tych samych marek, dlatego też praca nad utrzymaniem satysfakcji klienta jest nowym podejściem do marketingu. Niestety nawet najlepsze działania marketingowe mogą zostać zaprzepaszczone przez złą obsługę klienta i w efekcie złe opinie w mediach społecznościowych.
Według wielu CMO’s występujących w ramach eventu rozwiązywanie problemów klientów to jedyny sposób na osiągnięcie sukcesu w dzisiejszych czasach. „Jeśli uprościsz życie klienta, przyjdą do ciebie i pozostaną.” Mówi Geraldine Calipn.
W poszukiwaniu inwestorów
Websummit to mekka startupów. Oni naprawdę byli wszędzie. Podzieleni na strumienie Alfa i Beta, ze swoimi standami, codziennie odpowiadali na pytania uczestników. W ramach eventu został stworzony także Startup University, w ramach którego zorganizowano wiele warsztatów dla poczatkujących biznesów.
Z kolei Startup PITCH jest konkursem na Web Summit, który skupia czołowe światowe startupy na etapie początkowej walki o rozwój swojego biznesu.
Konkurs jest otwarty dla każdego zgłoszonego startupu, który do tej pory dostał maksymalne finansowanie w wysokości 3 milionów Euro i nie odnotował zauważalnej zmiany modelu biznesowego w ciągu ostatnich 3 lat.
200 najlepszych startupów, które się ubiegają o nagrodę 50 000 euro, zaprezentowało się przed wybitnymi panelami inwestorów, wpływowymi mediami i tysiącami uczestników. Startupy walczyły przez 3 dni, aby zaprezentować się przed tysiącami uczestników na Center Stage na Web Summit i zostać zwycięzcą.
Jury brało pod uwagę takie czynniki jak potencjał do wzrostu, produkt i doświadczenie zespołu, jakość samego wystąpienia a także tzw. cool factor – czyli efekt wow. W tym roku po raz pierwszy również uczestnicy mogli głosować na najlepszy startup.
Zwycięzcą została firma Lifeina – producent lodówki na insulinę. Produkt intuicyjny w użyciu, piękny, dokładny, z poszanowaniem środowiska i doskonały pod każdym względem.
Women’s Tech
W tym roku Web Summit obalał stereotyp, że technologia to domena mężczyzn, Z danych prezentowanych przez Brendę Darden Wilkerson, CEO AnitaB.org wynika, że do 2022 roku branża technologiczna w samym tylko US będzie potrzebować prawie 1,5 mln specjalistów. Obecnie jest nich około 0,5. Niestety dane demograficzne wskazują, że w tej grupie jest zmniejszony trend udziału kobiet. Przy takich statystykach już za kilka lat będziemy mieć kryzys zasobów ludzkich.
WebSummit wspiera ich rozwój kobiet. Organizatorzy eventu opracowali wspólnie z Booking.com specjalny program rekrutacyjny, który umożliwiał kobietom uczestnictwo na preferencyjnych warunkach. Program zaowocował świetnymi statystykami i aż 42% uczestników oraz 35,4% mówców stanowiły kobiety. Było to również widoczne na halach, gdzie można było spotkać kobiety spodziewające się dziecka, matki z dziećmi. Być może w przyszłym roku w czasie wydarzenia powstanie campus children&young, gdzie technologia zajmie czas młodemu i najmłodszemu pokoleniu.
Back-stage
Z pewnością każdy z uczestników Web Summit podkreśli, że szczególną rolę w sukcesie spotkania miał aktor drugoplanowy, czyli samo miasto. Lizbona przyjęło gościnnie prawie 60 000 ludzi i zadbała o atmosferę. A ta, nie ukrywajmy jest jednym z najbardziej klimatycznych miejsc świata. Prezentujemy kilka zdjęć na potwierdzenie i do usłyszenia za rok!
Podsumowanie Web Summit 2017
Aleksandra Bujnowska – Digital Director Havas Media Group
Wiola Łada-Szewczenko – Head of Ecseslis Poland, Havas Media Group
Dołącz do dyskusji: W poszukiwaniu harmonii świata z technologią (podsumowanie Web Summit 2017)